קורס היבטים רגשיים

קורס למטפלים התפתחותיים פארארפואיים.            תמונה לקורס היבטים רגשיים                               

מה עליי "להחזיק" בראש בזמן טיפול?!

היבטים רגשיים בטיפולים פארארפואיים

בתינוקות וילדים.

 אודות הקורס

קורס ייחודי שפותח ע"י  אורנה זוהר ויהודית אילתה פזיותרפיסטיות מנוסות, בעלות תואר שני בהתפתחות הילד. הקורס הממוקד בהיבטים הרגשיים ובקשר הורה–ילד תוך בניית גשרים לחדר הטיפולים ושימת דגשים על תחום זה בטיפולים פארא-רפואיים.
משלב ידע תאורטי עדכני, מחקרים, סימולציות, תיאורי מקרה, והדרכות רגשיות.
הקורס מועבר על יד אנשי מקצוע פרא–רפואיים המתמחים בהתפתחות הילד  בשיתוף מרצים מאוניברסיטת חיפה ומתחום הפסיכולוגיה.
הקורס מוגש להכרה לגמול השתלמות .

 כנסו גם לדף הפייסבוק שלנו:  http://bit.ly/FBheybetim

רציונל הקורס

הטיפול ההתפתחותי מפגיש אותנו, המטפלים, עם סיטואציות  רגשיות מורכבות. אנו נתקלים לא אחת במצבים בהם עולים נושאים כגון: התמודדות עם אבחנה קשה, אי ודאות, חרדות של הורים, אימהות לאחר לידה, תפיסות הורות שונות, הורות במבחן ועוד.

הטיפול ההתפתחותי כולל מרכיבים חודרניים פיזית ונפשית, שיכולים להפוך את הסיטואציה הטיפולית למאיימת, עבור ההורה, עבור התינוק / הילד ועבור המטפל. התערבות טיפולית היא מהרגע הראשון חדירה למרחב הורה / ילד .אז מה עושים עם כל זה? ממשיכים לפעול על פי האינטואיציה? משאירים את "הרגש" מחוץ לחדר?

בעשורים האחרונים חלה התקדמות גדולה בידע ובמחקר בתחום ההתפתחות הרגשית של ילדים. ישנה כיום הסכמה נרחבת על ההשפעה המכרעת שיש לקשר הורה –ילד על התפתחות תקינה. מחקרים רבים מדגישים גם את חשיבות הקשר ואת מערכת היחסים שנוצרת בין ההורה- ילד- מטפל כגורם משמעותי בהשגת תוצאות טיפוליות טובות יותר.

למרות האמור לעיל, מהדיווחים המגיעים מהשטח עולה כי אין מספיק ידע והכשרה למטפלים בתחום הרגשי. יתר על כן, חלק מהמטפלים אף חוששים מעיסוק בתחומים אלו מתוך תחושה שתחום זה אינו תחת הגדרת תפקידם וכי אין להם " מנדט" לעסוק בנושאים אלו.

מטרת הקורס הנוכחי היא העמקת הידע והמודעות להיבטים הרגשיים ההתפתחותיים של תינוקות וילדים, לחשיבות הרבה לקשר הורה-ילד על התפתחות תקינה וכן  הרחבת ההסתכלות על ההתמודדות הרגשית של הורים, תינוקות וילדים בטיפולים התפתחותיים .

בנוסף יודגש החיבור בין הידע הרגשי התיאורטי לחדר הטיפולים כגון: על מה להתבונן מעבר למה שהעיניים המקצועיות שלנו רגילות לראות, הרחבת המודעות להתרחשות הרגשית המלווה את הטיפול, עידוד שיתוף פעולה הורה –ילד – מטפל, הדרכת הורים יעילה ונעימה

המטפל ההתפתחותי ירחיב את הידע בהתפתחות רגשית של ילדים, ידע לזהות היבטים רגשיים בסיטואציה הטיפולית, יהיה מודע לחשיבות הקשר הבין אישי, יכיר בחשיבות התקשורת בינו לבין המטופל וידע להפנות לגורמי טיפול מתאימים במידת הצורך.

את הקורס מעבירות יהודית אילתה ואורנה זוהר –  פיזיותרפיסטיות התפתחותיות בעלות ותק וניסיון רב.  בשיתוף עם יונה רוט מרפאה בעיסוק התפתחותית, כולן בוגרות תואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה.

בכל אחד מימי הקורס תינתן הרצאה ע"י מרצה מתחום הפסיכולוגיה . הקורס כולל הרצאות פרונטליות תאורטיות, צפייה וניתוח סרטונים, סימולציות ודיונים בין המשתתפים, כמו כן ננתח סוגיות ומקרים  שיעלו על ידי המשתתפים בעזרתן של פסיכולוגיות קליניות .

 

קצת עלינו:

יהודית אילתה:

נשואה+ 2 מתגוררת במודיעין . BPT  (1989) אוניברסיטת בו גוריון.MA   בהתפתחות הילד אוניברסיטת חיפה. פיזיותרפיסטית התפתחותית  במכון להתפתחות הילד ,מכבי שירותי בריאות. משנת 1992. מדריכה קורסי הכנה ללידה משנת 2000, במסגרת מכבי שירותי בריאות. בוגרת התוכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות מאוניברסיטת בר אילן (2001). מכשירה מדריכות הכנה ללידה .

בוגרת התוכנית "שבר ותיקון", בית מדרש "קולות" (2010). בוגרת התוכנית: "גישות פסיכודינמיות בהבנת התפתחותם של ילדים ונוער" במסגרת ביה"ס לפסיכותרפיה, ביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב (2011).  בוגרת קורס "תרומות בודהיסטיות ביחסי גוף נפש בפסיכואנליזה" בביה"ס לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א (2014). בוגרת תוכנית: "פסיכותרפיה אינטגרטיבית מזרח-מערב" ,ביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.

מנחה סימולציות "מטפל- מטופל" במרכז הדרכה של מכבי שרותי בריאות, בשיתוף מנחים ממקצועות נוספים. במסגרת זו, הונחו כל הפיזיותרפיסטיות העובדות במכונים להתפתחות הילד במכבי, וכן כל צוותי המכונים להתפתחות הילד במחוז שפלה -ירושלים(כולל צוות פסיכוסוציאלי, רופאים וצוות פרא-רפואי נוסף).

אורנה זוהר :

נשואה +3 מתגוררת בזיכרון יעקב.BPT  תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת תל אביב (1992).  MA בהתפתחות הילד אוניברסיטת חיפה. מאז סיום הלימודים עבדה במכון התפתחות הילד בירושלים (עד 1995) לאחר מכן  במכון התפתחות הילד במכבי בני ברק (1995-1998 )1999 במכון התפתחות הילד של הכללית בנתניה (1999-2016) . כיום בעלת קליניקה פרטית במסגרתה מטפלת  בילדים עם התפתחות טיפוסית כמו גם עם צרכים מיוחדים תוך שילוב ביקורי בית והדרכה משפחתית.

מדריכה סטודנטים מאז 2001 .

מעבירה הדרכות והרצאות  להורים במסגרות שונות. וכן הרצאות לצוות רפואי בימי עיון ובכנסים בארץ ובחו"ל.

יונה זוהר רוט

נשואה+2, מתגוררת בבנימינה.  BOT בריפוי בעיסוק אוניברסיטת תל אביב (2000), MA בהתפתחות הילד אוניברסיטת חיפה. לצד העבודה  כמרפאה בעיסוק עסקה בהדרכת הורים בתוכנית  הדרכה ביתית במרכז הפעו"ט בטירת הכרמל .  בעשר השנים האחרונות  עובדת כמרפאה בעיסוק התפתחותית במרכז לגיל הרך פרדס חנה כרכור המפעיל תכניות התערבות בקהילה, ושם דגש על  איתור, מניעה, טיפול, והדרכה למשפחות להן ילדים מלידה עד כניסה לבית הספר.

כיום  רכזת צוות מקצועי במרכז לגיל הרך, מטפלת, מדריכה,  ומנחת קבוצות הורים. במסגרת התפקיד עוסקת גם בפיתוח תכנים מקצועיים והרצאות לצוותים  פרא רפואיים במסגרת ימי  עיון, כנסים וישיבות וכןן פיתוח וקידום תוכניות התערבות והעשרה לגיל הרך בישוב.

מרכזת  תכנית התערבות של  צוות פרא רפואי  מטעם המרכז לגיל הרך בטיפות החלב בישוב. תכנית אשר מאפשרת  מפגש משמעותי בין ההורים ותינוקם למדריכה התפתחותית כבר  מהשלב הראשוני שאחרי הלידה ושמה דגש על מקומו של ההורה כמאפשר ומוביל התפתחות וצמיחה. ומקדמת פורום של גורמים פרא רפואיים מהמרכזים לגיל הרך באזור הצפון  הנכנסים לטיפות החלב בפועל.

המרצים המשתתפים בקורסים השונים:

  • ד"ר תרצה יואלס: ראש התוכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד, ראש התחום היישומי במרכז לחקר התפתחות הילד. מרצה בכירה בחוג לפסיכולוגיה.
  • הלית סגיב: פסיכולוגית קלינית מומחית, התמחתה בפסיכותרפיה ובפסיכואנליזה של ילדים במרכז אנה פרויד בלונדון שם עבדה כחברת סגל  בצוות הורה-תינוק  ולימדה בתחום ההתפתחות בגיל הרך. כיום מרצה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה במגמה ההתפתחותית ובתוכנית הבינתחומית להתפתחות הילד. עוסקת בתצפית פסיכואנליטית בתינוקות, פסיכותרפיה של הורים ותינוקות. עובדת בקליניקה פרטית
  • ד"ר אפרת שר-צנזור: התכנית הבינתחומית לתואר שני בהתפתחות הילד, המרכז לחקר התפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה. מחקריה עוסקים במערכת היחסים הורה-ילד והשפעתה על ההתפתחות החברתית-רגשית של הילד בהקשרים אקולוגיים שונים.
  • ד"ר דנה שי: מכון RIPPLE לחקר התפתחות התינוק ומשפחתו, בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה. מתמחה במחקר של היחסים המוקדמים בין הורים ותינוקות, במעבר להורות, במנטליזציה הורית בכלל וגופנית בפרט.
  • ד"ר סמדר דולב:  ראש התוכנית לתואר שני בחינוך לגיל הרך, מכללת אורנים. חוקרת ומרצה במרכז לחקר התפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה. תחומי מחקר: קשר הורים-ילדים ומחנכים-ילדים בהקשר של ילדים עם צרכים מיוחדים
  • ד"ר עירית קושילביץ:  פסיכולוגית קלינית התפתחותית. אחראית בתחנה לטיפול פסיכולוגי – התפתחותי בחיפה. מרצה בחוג לפסיכולוגיה ובחוג לתואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה.
  • רונית שוסל : פסיכולוגית התפתחותית מומחית . פסיכולוגית אחראית במכון להתפתחות הילד "מכבי"מודיעין . מדריכה בגני תקשורת ושילוב  מטעם אלו"ט. חברה בצוות ההדרכה של מכון חרוב העברית ומרצה להורים ולאנשי מקצוע.

קורסים קודמים 

ינואר 2014 – קורס לפיזיותרפיסטים בחסות העמותה לקידום הפיזיותרפיה – ביה"ח אסף הרופא -הוכר לגמול השתלמות

יולי 2014  – קורס לפיזיותרפיסטים התפתחותיים של מכבי שרותי בריאות במרכז ההדרכה של מכבי בתל אביב

יולי 2015 – קורס לפיזיותרפיסטים התפתחותיים של מכבי שרותי בריאות במרכז ההדרכה של מכבי בתל אביב

ינואר 2016 – קורס לפיזיותרפיסטים בחסות העמותה לקידום הפיזיותרפיה – ביה"ח אסף הרופא -הוכר לגמול השתלמות

יולי 2016 – קורס למטפלים פארארפואיים – בית איזי שפירא  -הוכר לגמול השתלמות

פברואר 2017 קורס למטפלים פארארפואיים – בית איזי שפירא  -הוגש לגמול השתלמות

החל מינואר 2017 התקיימו 9 מפגשי הדרכה לרופאים התפתחותיים של מכבי מחוז ירושלים

יולי 2017 קורס לפיזיותרפיסטים העובדים במשרד החינוך

משובים ממשתתפי הקורס

  • "הקורס היה פותח אופקים ומעורר את הרצון לחקור עוד את הנושא ולתת את תשומת הלב הראויה גם בעבודת הניהול של הצוות".
  • "קורס מדהים מגוון ומעמיק, ניכר כי הייתה חשיבה בבניית השכבות של הקורס".
  • הרחבתן את עולמי המקצועי".
  • "מתי קורס ההמשך??"
  • "קורס מדהים ענה על הציפיות אוירה כייפית".
  • "רצוי שהקורס יהיה רב מקצועי ומחכים למפגשי רענון".
  • "הקורס תרם לי בהבנת תהליכים רגשיים על מנת שאוכל לעזור למטופל שמולי וההורים שלו."
  • "מרגישה שנתרמתי המון גם ברמה האישית שלי כאמא וכבת".
  • "קורס חובה לכל מטפל שעוסק בהתפתחות הילד".

קורסים,תוכניות, והרצאות המתוכננים לשנה הנוכחית:

 

1. בספטמבר 2017 קורס לפיזיותרפיסטים התפתחותיים של מאוחדת במרכז ההדרכה בלוד: 4.9.17 , 5.9.17, 13.9.17, 14.9.17, 26.9.17

2. ינואר 2018 קורס פתוח לכלל מקצועות הבריאות 8.1.18 ,16.1.18,  17.1.18, 25.1.18,  28.1.18.

תוכנית קורס לדוגמא:

מפגש ראשון :

מה לנו ולתחום הרגשי???

 

·       המוכנות הביולוגית של האם והתינוק לקשר.

·       דיאלוג הורה תינוק

·       דניאל סטרן והקונסטלציה האימהית – ד"ר תרצה יואלס.

·       איפה כל זה פוגש אותנו: גשרים לחדר הטיפולים.

מפגש שני:

אמא תינוק ומה שביניהם

 

·       תיאוריית ההתקשרות

·       תובנה אימהית.

·       נפרדותהלית סגיב

·       הדרכה רפלקטיבית בנושא ההורה החרד וקשיי נפרדות.

מפגש שלישי:

מתבוננים על הקשר

 

·       זמינות רגשית (של ההורה ושל המטפל), רגישות אל מול חודרנות.

·       מנטליזציה הורית גופנית– ד"ר דנה שי

·       אספקטים התפתחותיים רגשיים בגילאי פעוטות וילדות מוקדמת לפי מאהלר

·       תכנית התערבות לקידום רגישות הורית

מפגש רביעי:

ילדים עם צרכים מיוחדים

 

·       סגנונות הורות

·       עבודה עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

·       השלמה עם האבחנה – ד"ר סמדר דולב

·       מפגש עם הורה לילד עם צרכים מיוחדים

מפגש חמישי:

מי יטפל במטפל?

 

·       ניהול שיחה עם הורים

·       העברה והעברה נגדית בחדר הטיפול – הלית סגיב.

·       הדרכה רפלקטיבית בנושא מטפל מטופל,

 

לוגו רגיל בצייר JPG